Projektjavaslatok a foglalkozásokra
1. Az Európai Unió
Az EU országainak és az alkalmazott technológiáknak megismerése, a tárgyak tervezése, alkotása és a mikrovezérlők programozása során.
A projekt résztvevői megtervezik a választott EU ország egy jellegzetes épületét, jelképét 3D tervező szoftverben és egy, az országra jellemző dolgot (pl. a folyókat vagy jellemző képeket, épületeket) gravíroznak a kivágott országra, valamint az adott ország valamely városával kapcsolatos kulcstartót készítenek bármilyen grafikai elemmel, (pl. lehet egy focicsapat címere is, vagy a város jelképe, címere stb.), amely gravírozással, lézervágással készül el, továbbá az az adott országgal kapcsolatos felíratokat jelenítenek meg a LED-es kijelzőn (pl.: az ország neve, főbb adatai (lakosság, pénznem stb.)).
2. Legyen egyedi hűtőmágnesed!
A saját ötlet alapján tervezett hűtómágnes készítése során a digitális tervezési és megmunkálási technológiák megismerése.
A projekt résztvevői megtervezik a saját hűtőmágnesüket 3D-ben, majd kinyomtatják illetve egyedi hűtőmágnest terveznek tetszőleges grafikai elemmel (pl. lehet egy autómárka logója, focicsapat címere is, vagy a város jelképe, címere stb.), amely gravírozással, lézervágással készül el.
3. Tárgyak az íróasztalomra
A saját ötlet alapján tervezett íróasztali kellékek (tolltartó, csiptetős jegyzettartó, naptártartó stb.) készítése során a digitális tervezési és megmunkálási technológiák megismerése.
A projekt résztvevői megtervezik a saját irodaszerüket 3D-ben, majd kinyomtatják illetve megterveznek egy egyedi irodaszert, amely gravírozással, lézervágással készül el.
4. Névtábla a szobánk ajtajára
A saját ötlet alapján tervezett névtábla készítése során a digitális tervezési és megmunkálási technológiák megismerése.
A projekt résztvevői megtervezik a saját névtáblájukat 3D-ben, majd kinyomtatják, illetve terveznek egy egyedi névtáblát vektoros rajzolóprogramban, majd lézervágóval elkészítjük.
5. Hőmérsékletmérő állomás
Hőmérsékletmérő állomás készítése során a mikrovezérlők programozásának és a digitális tervezési és megmunkálási technológiák megismerése.
Hőmérsékletmérő állomás tervezése két LED kijelzővel a belső és a külső hőmérséklet mérésére, az állomás váza készülhet 3D nyomtatássaI PLA-ból, vagy lézervágással fa rétegelt lemezből, a külső hőmérséklet méréséhez szükséges a micro:bit rádiós vezérlési és programozási lehetőségeinek bemutatása, gyakoroltatása.
6. „Okos” ház automata világítással
Ház modelljének és teraszának elkészítése során a mikrovezérlők programozásának és a digitális tervezési és megmunkálási technológiák megismerése.
Tervezzünk saját kis nyaralót terasszal! A megvalósítás fa rétegelt lemezből lézervágóval történik majd! A nyaraló nyílászáróit 3D nyomtatóval fogjuk elkészíteni, tervezzük meg azokat is! A terasz világítását mikrovezérlő által irányított LED-ekkel oldjuk meg, amelyek „sötétedéskor” automatikusan bekapcsolnak!
7. Kreszpark robotoknak
LEGO robotok összerakása és vezérlése és tanulópályájuk elkészítése során a robotok vezérlő alkalmazásának, a mikrovezérlők programozásának és a digitális tervezési és megmunkálási technológiák megismerése. Emellett a tanulók megismerik a fontosabb közlekedési táblák jelentését is.
Tervezzünk és építsünk tetszőleges járművet a rendelkezésre álló LEGO Mindstorm EV3 készletekből! Csoportmunkában 3-4 fős csoportokban majd tervezzünk a járművek számára KRESZ tanpályát közlekedési táblákkal, lámpával!
8. Memóriajáték-Játékos nyelvtanulás
Egy memóriajáték elkészítése során a mikrovezérlők programozásának és a digitális tervezési és megmunkálási technológiák megismerése. Emellett a tanulók fejlesztik idegen nyelvű szókincsüket a választott témakörben.
Memóriajáték tervezése és készítése tetszőleges témakörben 10 szópárból. A kártyák készülhetnek 3D nyomtatássaI PLA-ból, vagy lézervágással fa rétegelt lemezből. Emellett a résztvevők programot készítenek, amely rázásra kiír a 10 szó közül véletlenszerűen egyet a mikrovezérlő kijelzőjére idegen nyelven!
9. Távirányítható kisautó
- Micro:Bit vezérlés
- Faipari eszközökkel és/vagy 3D nyomtatóval készítsék el az autó vázát
- Varrással, hímzéssel díszíthetik
10. Okos ház modell
- Arduino vagy micro:bit vezérléssel
- Faipari eszközökkel elkészíthetik a ház szerkezetét
- 3D nyomtatóval a bútorokat hozhatják létre
- Varrógépekkel a lakás szőnyegiet, függönyeit alkothatják meg
11. Távirányítható hajó
- Micro:bit vezérlés
- Faipari eszközökkel elkészíthetik a hajó vázát
- Varrással, hímzéssel díszíthetik azt
12. Titkos kincsesláda
Arduino-val vagy micro:bittel vezérelt doboz, amelyen logikai, ügyességi feladatokat megoldva lehet eljutni a kincsig a szabadulószobák mintájára.
13. Szakmai feladatok (iskolanap)
Az iskolanapra a diákoknak lehetőségük nyílik arra, hogy használják kreatív képességeiket kisebb, az iskolára jellemző motívumokat megjelenítő ajándéktárgyak és csomagolók tervezésére, készítésére és gyártására. A műhelyben a diákok megismerkedhetnek a projekt során használt eszközökkel és gépekkel. A gyorsabb munkavégzéshez a diákok csoportokba szerveződnek és közösen dolgoznak a saját ötleteiken.
14. Jeles napok ünnepek dekorációja
A karácsonyi ünnepek és az Újév közeledtével a diákok szabadjára engedhetik végtelen kreativitásukat a DKA műhelyben, különböző ünnepi dekorációk készítésével (Gyertyatartók, karácsonyfadíszek stb.) A Projekt során szintén csoportmunkában fognak dolgozni a gyerekek és értékelésük is a csoport munkája alapján lesz. kommunikációs készség
15. Utazás a múltba
A DKA műhelyben a gyerekek a régmúltból vagy a közelmúltból kiválasztanak egy, a kornak megfelelő használati tárgyat (nem túl nagy méretben) és megtervezik a vektoros képét, majd legyártják azt. A diákok csoportmunka keretein belül dolgoznak, csoportonként választanak egy tetszőleges tárgyat a múltból, melyet elkészítenek. A csoporttagok közösen döntenek arról, hogy az általuk kiválasztott múltbeli tárgyat 3D nyomtatni, varrni vagy gravírozni szeretnék.
16. „I Like Gemenc….”
A tanulók feladata Gemenc növény- és állatvilága, illetve a gemenci tájra jellemző felszínek és formák bemutatása, elkészítése a rendelkezésre álló munkaeszközökkel. A csoportmunka célja a földrajzi, biológiai, természetismereti ismeretek elmélyítése is.
17. Az én városom
A tanulók feladata saját településük/ az iskolának otthont adó település jellegzetes épületeinek, látnivalóinak elkészítése a DKA-műhelyben rendelkezésre álló technikai eszközök segítségével.
Az elkészült elemeket a tanulók egy közös terepasztalon helyezhetik el.
18. Készítsd el egyedi ballagási ajándékod!
A saját ötlet alapján tervezett ballagási ajándék, csomagkísérő készítése során a digitális tervezési és megmunkálási technológiák megismerése.
A projekt résztvevői megtervezik a saját ballagási ajándék, csomag kísérőfigurát 3D-ben, majd kinyomtatják. Az elkészült ajándék egyedi, tetszőleges grafikai elemmel díszíthető (pl. iskola logója, arckép, stb.), amely gravírozással, lézervágással készül el.
19. Ünnepeljünk együtt!
A saját ötlet alapján tervezett fából készült egyedi ajándék, ünnepi dísz készítése során a digitális tervezési és famegmunkálási technológiák megismerése.
A projekt résztvevői megtervezik a saját egyedi ajándékukat, ünnepi díszüket 3D-ben, majd lézervágással legyártják azt. Az elkészült munkadarab díszítésével, az aktuális ünnepnek megfelelő motívummal ellátott díszek egyedivé varázsolják az ünnepet. A tanulók az elkészült díszeket ajándékozásra használják fel.
20. Kölyökmérnök
Ha szeretnéd a Legoban szerzett játékos tudásod továbbfejleszteni, itt a lehetőség!
A projekt résztvevői megtervezik a saját ötletüket 3D-ben, majd kinyomtatják. Az elkészült építőelemek, bábuk, állatok, figurák szabadon felhasználhatók és bővíthetők.
21. Legyünk kreatívak!
Tervezz egyszerű mechanikai berendezést 3D tervezőprogrammal!
A projekt résztvevői megtervezik a kitalált ötletüket 3D tervezőprogram segítségével. A 3D nyomtató segítségével kinyomtatott alkatrészeket összeszerelik és kézzel vagy akár elektromotor felhasználásával működtetik.