Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. április
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Összes esemény ›

Főoldal / Pályázatok / GINOP 6.2.3-17-2017-00038 / Fejlesztési területek / 2. Fejlesztés - differenciálás munkacsoport

Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben

Projekt azonosító száma: GINOP 6.2.3-17-2017-00038

Kedvezményezett neve: Tolna Megyei Szakképzési Centrum

Projekt megvalósítás időszaka: 2018. január 1 – 2021. június 30.

Szerződött támogatási összeg: 550 Millió  Ft

Támogatás mértéke: 100%

2. Fejlesztés - differenciálás munkacsoport beszámoló

Készítette: Antus Brigitta

Fejlesztő órák száma: a 2018/2019. tanévben 900, a 2019/2020. tanévben 854 óra.

Fejlesztő órák célja:
A tanév eleji bemeneti mérések is azt igazolták, hogy diákjaink többsége a megfelelő alapok nélkül érkezik a középiskolába., pedig a szaktárgyi fejlődés alapját az általános iskolából hozott ismeretanyag és az ott elsajátított készségek jelentenék.  Ebből következően fejlesztő foglalkozásaink alapvető célja a hiányzó alap- és kulcskompetenciákat pótolni, fejleszteni.

1. Hiányzó alap- és kulcskompetenciákat pótló foglalkozás szövegértés, anyanyelvi kommunikáció, magyar nyelv és irodalom területen

Az anyanyelvi teszt eredményei a 2019/2020-as tanév elejére 15,92%-kal elmaradtak az egy évvel korábbihoz képest, pedig az iskolai siker, boldogulás alapját minden tantárgy esetében az értő olvasás jelentené. Ebből következően amikor az anyanyelvi kommunikáció alapkompetenciát további részterületekre, tevékenységekre bontottuk le, az egyik legfontosabb fejlesztendő területnek az írott és a hallott szövegek értését tekintettük.

További részterületek, tevékenységek:

2. Hiányzó alap- és kulcskompetenciákat pótló foglalkozás matematika területen

Bár a matematika teszten elért eredmények némi javulást mutattak (9,62%) a 2018/2019-es tanévhez képest, megállapítható, hogy diákjaink többségének a matematikai kompetenciáját kellett leginkább fejleszteni, illetve pótolni a matematika területen tapasztalható esetleges hiányosságaikat. Ebből következően legtöbb csoportunkban ennek a kompetenciának a fejlesztésére helyeztük a hangsúlyt (mindkét évben 19 csoport) amelyet további részterületekre, tevékenységekre bontottunk le, hogy a fejlesztő tanárok azokat az adott csoport igényeihez tudják igazítani.

3. Idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése

Célként szerepelt a beszéd- és íráskészség, a nyelvhelyesség és az interakció fejlesztése.

4. Ágazathoz / szakmacsoporthoz kapcsolódó szakmai kompetenciák fejlesztése

5. Egyéb: tanulástechnika, tanulási módszerek

A hatékony, önálló tanulás is az alapkompetenciák közé tartozik. A fejlesztő foglalkozások célja az volt, hogy különböző tanulási stílusokkal, stratégiákkal, technikákkal ismerkedjenek meg a fejlesztésbe bevont diákok, amelyek közül mindenki ki tudta választani a számára leginkább megfelelőt.

6. Egyéb: tanulási motiváció, indulatkezelés, szociális készség fejlesztése

A fejlesztő csoportok száma:
A 2018/2019. tanévben 43, amelyek tartalmilag az alábbi területek fejlesztésére irányultak:

A 2019/2020. tanévben 32, amelyek tartalmukat tekintve az alábbi területek fejlesztésére irányultak:

Csoportalakítási szempontok:
A csoportok létszámát tekintve mindkét tanévben 3-6 fős csoportok kialakítására törekedtünk. A 2018/2019. tanévben a közvetlen célcsoportként bevont tanulói létszám (mentorált tanulók) 50 fő volt, hozzájuk csatlakoztak a tanév eleji mérések alapján fejlesztésre szoruló diákjaink, így összesen 187-en kerültek bevonásra. A 2019/2020. tanévben pedig a 75 mentorát tanulónk vett részt a fejlesztő foglalkozásokon.

Eredmények:
A 2018/2019. tanévben a közvetlen célcsoport tanulói közül (50 fő) 31 sikeresen teljesítette a tanévet. 13 fő javítóvizsgát tehetett, akik közül 5-en sikeresen vették az akadályt, így ők is felsőbb évfolyamba léphettek.
Általános tapasztalat, hogy diákjaink többsége igényt tartott ezekre a foglalkozásokra. Mivel az otthoni körülmények kevésbé segítették őket a tanulásban, nagy szükségük volt az iskolai segítségre, ösztönzésre. Jó szavakkal és dicsérettel csodákat lehetett elérni a náluk. Jó volt megtapasztalni, hogy a pozitív megerősítés milyen fontos.
A fejlesztő foglakozásokon elsajátított készségeket, ismereteket a tanulók a mindennapi életük során, valamint az érettségi vizsgán is kamatoztatni tudják majd.

Digitális oktatás
A digitális kapcsolattartási és a távoktatási formák bevezetése a legtöbb családban – középiskolás diákok esetében is - a szülők aktív támogató közreműködését is igényli. A digitális formában történő kapcsolattartás során küldött üzenetek megértése és feldolgozása, a kapott feladatok megértése kevesebb gondot okoz, de a távoktatásban megkapott feladatok, házi feladatok megoldása, a feladatok helyes feltöltése már több esetben nehézségeket jelent. A tanulók többségét motiválja a távoktatási módszer, nagyon sokan kedvvel ülnek le tanulni és csinálják az újszerű feladatmegoldásokat. Abban azonban az eddigi oktatási formák eredményeként általában nincs gyakorlatuk, hogy munkájuk eredményét hogyan rögzítsék. Sok esetben jelent problémát, hogy egy képet, képernyőképet hogyan kell beilleszteni egy Word dokumentumba.

A fenntarthatóság érdekében elkészítettük a fejlesztés-differenciálás iskolai folyamatszabályozását.

FOLYAMATLEÍRÁS 2.

Folyamat neve: Fejlesztés – differenciálás**

Folyamat célja:

Elvárt eredmény:

A fejlesztő foglalkozások munkájába bekapcsolódó diákok körében 10% alatt marad a félévet, tanévet sikertelenül teljesítők aránya.
A fejlesztő oktató és a fejlesztésbe bevont diák hatékony és eredményes együttműködése a tanév folyamán. (10% alatt marad a feladatot visszautasító oktató és 10% alatt marad a csoportot elhagyó diákok aránya.)
A csoport és egyéni szinten megfogalmazott tanulmányi célok 90%-ban teljesülnek.

Ssz. Tevékenységek Felelős Közreműködő Felhasznált erőforrások Módszer Határidő  /időtartam/ Bemenő (felhasznált) dokumentum/adat Keletkező dokumentum Ellenőrzés, értékelés
1. Tanév eleji oktatói megfigyelés igh. érintett oktatók, iskolapszichológus, iskolai szociális munkás

fénymásolópapír, számítógép, idő

megfigyelés, beszélgetés tanórán és tanórán kívül tanév első hónapja (1-5. hét) „beszoktató héten” 9. évfolyamos diákok által kitöltött tanulói kérdőív, motivációs tesztek kitöltött „oktatói megfigyelési Excel táblázat” ig.
2. Osztályfőnöki értékelés érintett osztályfőnök érintett oktatók, iskolapszichológus, iskolai szociális munkás

fénymásolópapír, számítógép, idő

megfigyelés, beszélgetés tanórán és tanórán kívül tanév első hónapjának vége (6. hét) kitöltött „oktatói megfigyelési Excel táblázat” kitöltött „osztályfőnöki Excel táblázat” igh.
3. Bemeneti mérési eredmények összegzése, kiértékelése

mérési felelős*, érintett munkaközösség-vezetők*

osztályfőnökök, oktatók

fénymásolópapír, számítógép, idő

szummatív összegzés, elemzés tanév első hónapjának vége (szeptember utolsó hete) tanév eleji NSZFH, „saját” tantárgyi felmérések eredményei mérési eredményeket összesítő Excel táblázat igh.
4. Lemorzsolódással veszélyeztetett, fejlesztésre (felzárkóztatásra) szoruló diákok kiválasztása igh.

osztályfőnökök, érintett oktatók, (egy osztályban tanító oktatók), iskola pszichológus, iskolai szociális munkás

fénymásolópapír, számítógép, idő, aktív táblás tanterem

elemzés, közös megbeszélés

tanév második hónapjának első hete (október 1. hete)

„oktatói megfigyelési Excel táblázat”, „osztályfőnöki megfigyelési Excel táblázat”, bemeneti mérési eredmények

jegyzőkönyv a beavatkozási pontokkal, fejlesztési területekkel, „fejlesztőcsoportok – fejlesztő oktatók párosítása Excel táblázat”

ig.
5.

Fejlesztési (felzárkóztatási) tevékenység iskolai, pedagógus szintű megtervezése (szervezése) (fejlesztési terület, idő, ütemezés)  Különös bánásmódot igénylők fejlesztésének megtervezése (SNI, BTMN)

igh. érintett fejlesztő oktatók

fénymásolópapír, számítógép, idő

egyeztetés, közös megbeszélés tanév második hónapjának második hete (október 2. hete) tantárgyfelosztás, órarend

„fejlesztő foglalkozások órarendje”, aktualizált munkaszerződések, megbízások

ig.
6. Fejlesztési tevékenység, amelyek a fejlesztési tevékenységek felülvizsgálatáig, illetve a kimeneti mérésig folyamatosan zajlanak igh. érintett fejlesztő oktatók

fénymásolópapír, számítógép, idő, tantermek

egyéni és kiscsoportos fejlesztés tanév második hónapjának harmadik hetétől (október 15-től) fejlesztő foglalkozások terve (fejlesztési területekkel, irányokkal)

„fejlesztő napló”, „haladási napló”

ig.
7. Fejlesztési tevékenység értékelése, kimeneti mérés alapján (visszacsatolás) igh.

osztályfőnökök, érintett oktatók, (egy osztályban tanító oktatók), iskola pszichológus, iskolai szociális munkás

fénymásolópapír, számítógép, idő, aktív táblás tanterem

elemzés, közös megbeszélés

minden tanév május vége (május utolsó hete) kimeneti mérés eredményei összegző jelentés a fejlesztés eredményéről, hatások ig.

*: amennyiben lesznek munkaközösség-vezetők, mérési felelős (munkaszerződések)
**: a fejlesztő foglalkozások pénzügyi fedezetét meg kell teremteni (biztosítani szükséges a megfelelő mértékben).

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva