Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben
Projekt azonosító száma: GINOP 6.2.3-17-2017-00038
Kedvezményezett neve: Tolna Megyei Szakképzési Centrum
Projekt megvalósítás időszaka: 2018. január 1 – 2021. június 30.
Szerződött támogatási összeg: 550 Millió Ft
Támogatás mértéke: 100%
6. Közösségépítő, közösségformáló munkacsoport beszámoló
Készítette: Lauferné Orbán Anikó
A 6-os és a 3-as munkacsoport tevékenysége közötti nagymértékű átfedés miatt több program megszervezése és kivitelezése együttes munkával történt. A beszámolók készítésénél is igyekeztünk az egyszerűbb átláthatóság miatt összedolgozni, és az anyagokat közösen összeállítani, így 1-1 megvalósított program rögzítése vagy az egyik, vagy a másik munkacsoport beszámolóban szerepel. A fotódokumentáció összeállításában is erre törekedtünk.
1. Intézményi életbe való bevonás erősítése; beilleszkedést, integrációt segítő, átmenetet megkönnyítő projektek
Mindkét tanévben több projekttel is segítettük a tanulókat az intézményi életbe való bevonás erősítésében, a sikeres beilleszkedésben.
2018/2019-es tanév programjai:
- ”Beszoktató hét” és a beilleszkedés folyamatos támogatása a 9. évfolyamos diákok számára a tanév első hetében
- Szekszárdi Szüreti Napok alkalmából szervezett szüreti felvonuláson való részvétel 2018. szeptember 17.
- Múzeumi órák 2018. októberében
- Ady-s mikulás 2018.12.06. megvalósítása az iskola teljes területén
- Adománygyűjtés és adományozás a szekszárdi kutyamenhely részére 2018. december hónap
- Adománygyűjtés és adományozás a szekszárdi gyermekotthon javára 2018. december hónap
- Valentin napi kézműveskedés 2019.02.13. az iskola kollégiumának 106-os termében
- „Ady-s” farsang 2019.02.20. egész napos rendezvény az iskolában, jelmezes felvonulás az iskola udvarán
- Farsangi jelmezkészítés 2019.02.22. az iskolában
- Mozilátogatás 2019.02.27. a szekszárdi Agóra Moziban
- Húsvéti készülődés, húsvéti dekoráció készítése 2019.03.20. az iskolában
- Diáknap 2019.04.17. az iskola valamennyi diákjának bevonásával az iskola teljes területén
- Segítségnyújtás a szekszárdi kutyamenhelyen, kutyasétáltatás 2019.04.17.
- QR-kódkeresés 2019.05.12. az Illyés Gyula Megyei Könyvtár padlásán
- Pécsi kirándulások: Mecsextrém és a Zsolnay negyed 2019.06.11.
- Kerékpártúra a Gemencben (Malomtelelő) 2019.06.12.
- Gyalogtúra Sötétvölgyben 2019.06.13.
2019/2020-as tanév programjai:
- ”Beszoktató hét” és a beilleszkedés folyamatos támogatása a 9. és 10. évfolyamos diákok számára a tanév első hetében és a teljes tanévben
- Szekszárdi Szüreti Napok alkalmából szervezett szüreti felvonuláson való részvétel 2019. szeptember 14.
- Budapesti kirándulások Parlament, Csodák Palotája és a Természettudományi Múzeum látogatása 2019.09.04., 2019.09.05., 2019.09.06. időpontokban.
- Halloweeni tökfaragás az iskola udvarán 2019. október 16-án.
- „Ültess fát!” önkéntes program a Gemencben 2019. 11.13-án.
- „Ady-s mikulás” 2019.12.06. megvalósítása az iskola teljes területén
- Adventi készülődés 2019.12.17. az iskola kollégiumának földszinti aulájában
- Adománygyűjtés, látogatás és segítségnyújtás a szekszárdi kutyamenhelyen 2019. december 19.
- Adománygyűjtés, adományozás és látogatás a szekszárdi gyermekotthonban 2019.12.19.
- Valentin napi kézműveskedés 2020.02.12. az iskola kollégiumának földszinti aulájában
- „Ady-s” farsang 2020.02.21. egész napos jelmezes részvétel a tanórákon is, jelmezes felvonulás az iskola udvarán
- Kecskeméti kirándulás 2020.03.04. látogatás a Kecskemétfilmnél, valamint a Légibázison
- A diáknap, a húsvéti kézműveskedés és az elmaradt két kirándulás (gyalogtúra, valamint a pécsi színházlátogatás) megszervezése folyamatban volt, ezeket a programokat a koronavírus veszélyhelyzet miatt lemondtuk, illetve átütemezésre kerültek. bizonytalan időre.
2.Szakköri tevékenység működtetése
2018/2019-es tanév programjai:
- Vívás szakkör: A honvád kadét képzésben heti rendszerességgel tartunk délutánonként előre rögzített időpontban vívás szakkört az iskola tornatermében. A diákok megismerkedhetnek a vívás, azon belül is a párbajtőr alapjaival, kipróbálhatják, megmérethetik tudásukat ezen a területen is. Ha nem is verseny szinten, de betekintést kapnak a vívás tudományába.
- „Ne csak nyomkodd!! - Alkalmazásfejlesztés és 3D nyomtatás okostelefonon” címmel egy 80 órás, kiscsoportos tehetséggondozó szakkör valósult meg, amelyet egy szoftverfejlesztő és egy 3D nyomtatással foglalkozó vállalat meglátogatása, valamint gyakorló programozók szakértő támogatása tett teljessé. A szakkör első foglalkozása 2018.10.12-én volt. Heti rendszerességgel zajlott a szakmai munka alkalmanként három órában a munkatervnek megfelelően. Kivételt csak az iskolai szünetek és iskolai rendezvények jelentettek. A szakmai tevékenységek közül kiemelkedik a 2019.06.02-03-án Budapesten az AIATIA International Informatikai Zrt.-nél és FreeDee Printing Solutions Kft.-nél nagy sikerrel megvalósult 2 napos tanulmányi út és egy általános iskolában tartott bemutató (06.14.), amelyen a tanulók a szakköri foglalkozások során készített alkalmazásaikat, 3D modelljeiket mutatták be. (Ez a szakkör a tehetséggondozó tevékenységnél is megjelenik!)
2019/2020-as tanév programjai:
- Balesetvédelem, elsősegély oktatása az Egészségfejlesztő Iroda bevonásával több konkrét időpontban az iskola A107-es termében 2020.11.13. és 2020.11.20.
- Vívás szakkör Az iskolánkban harmadik éve induló honvéd kadét képzés minden 9. évfolyamos tanulójának szervezünk vívás szakkört heti egy alaklommal délutánonként. Az edzések alkalmanként másfél órások. Itt elsajátíthatják a vívás alapjait, alapmozgását, később magát a vívást villannyal is, valamint megismerhetik az eszközöket, ruházatot, szabályokat is. Az egy éves képzésen elsajátítják a gyerekek a vívást, a történetét, etikettet, a mérkőzések levezénylését, a különböző fegyvernemeket. A vívás, mint a legtöbb sport, katonai tevékenységből, harci előkészületekből fejlődött ki, így a honvéd képzéshez jól kapcsolódik és a gyerekeknek egy különleges élményt nyújt. Akinek nagyon megtetszik ez a sport a jövőben akár aktívan is űzheti egyesületi keretek között.
3. Eredményesen kivitelezett Határtalanul pályázat (tanulói és tanári mobilitás pályázatok – élményvilág gazdagítása)
Sikeres Határtalanul pályázatok megvalósítása a 2019/2020-as tanévben:
Két sikeres pályázat közül az egyik megvalósítására 2019. október 14. – 2019. október 18. között került sor. Az iskola két osztályának tanulói vettek részt 4 kísérő tanárral a tartalmas programokon. A pályázat keretében lehetőségük volt Erdély több nevezetes helyeit meglátogatni. Jártak többek között Nagyváradon, a Tordai-sóbányánál, a Tordai-hasadéknál, Marosvásárhelyen, Csíksomlyón, Kolozsváron, a Gyilkos-tónál, a Békás-szorosnál, Mezőmadarason. A programok során megismerkedhettek a különböző helyek nevezetességeivel, hagyományaival, kulturális örökségeivel és betekintést kaphattak az ottani kultúrák, szokások, emlékek világába.
A másik pályázat a koronavírus-veszélyhelyzetre való tekintettel átütemezésre került, ők 2020. március elején mentek volna.
4. Sportköri tevékenység működtetése (egészség- és környezettudatos életmódra nevelés programok)
2018/2019-es tanév programjai:
- Európai Diáksport Napja 2018.09.28. 20 ország 1,5 millió diákját segíti az aktív életmód megvalósításában. Iskolánk első alkalommal csatlakozott a programhoz. Tervezett és megvalósított feladatok között szerepelt például a 2018 méter futás – ez a feladat kötelező volt - , jóga jellegű, zenés mozgásformák, önvédelmi feladatok, túra, kerékpáros feladatok.
- Diáknapon 2019.04.09. megvalósított sportrendezvényeken vehettek részt diákjaink. Többek között kosár-, röplabda-, labdarúgás sulikupa, Teqball, ping-pong, szkanderbajnokság, judo bemutató.
- Sportnap a 9. évfolyam bevonásával 2019.05.30. az iskola tornatermeiben, valamint az iskola udvarán. A Kihívás Napja alkalmából a 9. évfolyamos diákok labdarúgás és kosárlabda programokon vehetnek részt.
2019/2020-as tanév programjai:
- Edzőmérkőzések: Iskolánk harmadik éve indul a kézilabda diákolimpián fiú tanulóinkkal, ahol szép eredményt érünk el rendszeresen. Ez azért is nagy dolog, hiszen tanmenetünkben a kézilabda oktatása nem szerepel, valamint az iskolánk infrastruktúrája nem teszi lehetővé a megfelelő felkészülést. A testnevelők és másik intézmények között nagyon jó kapcsolat van, melynek köszönhető, hogy az AM Dunántúli Agrárszakképző Központ, Csapó Dániel Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium kollégáival rendszeresen szervezünk gyakorlási lehetőséget. Idén is sikerült a diákolimpiai megmérettetés előtt edzőmérkőzést lebonyolítani a két iskola tanulói között, ahol a sportág megismerése, gyakorlása a fő szempont. Igyekszünk egymást segítve jó kapcsolatot ápolni a jövőben is és ezáltal biztosítani tanulóink fejlődését.
5. Tehetséggondozó tevékenység/tanév (nyelvvizsgára felkészítés; emelt szintű érettségi, ill. szakmai vizsgára felkészítés, versenyfelkészítés)
2018/2019-es tanév programjai:
- „Fiatalokkal az egészségért” verseny a Magyar Rákellenes Liga „szervezésében 1 csapattal 2018.11.06.
- „Ne csak nyomkodd!! - Alkalmazásfejlesztés és 3D nyomtatás okostelefonon” címmel egy 80 órás, kiscsoportos tehetséggondozó szakkör valósult meg, amelyet egy szoftverfejlesztő és egy 3D nyomtatással foglalkozó vállalat meglátogatása, valamint gyakorló programozók szakértő támogatása tett teljessé. A szakkör első foglalkozása 2018.10.12-én volt. Heti rendszerességgel zajlott a szakmai munka alkalmanként három órában a munkatervnek megfelelően. Kivételt csak az iskolai szünetek és iskolai rendezvények jelentettek. A szakmai tevékenységek közül kiemelkedik a 2019.06.02-03-án Budapesten az AIATIA International Informatikai Zrt.-nél és FreeDee Printing Solutions Kft.-nél nagy sikerrel megvalósult 2 napos tanulmányi út és egy általános iskolában tartott bemutató (06.14.), amelyen a tanulók a szakköri foglalkozások során készített alkalmazásaikat, 3D modelljeiket mutatták be.
2019/2020-as tanév programjai:
- Fiatalokkal az egészségért” verseny a Magyar Rákellenes Liga „szervezésében 3 csapattal 2019.11.06.
- Téli rajzpályázat Molnárné Pap Márta szervezésében 2019.11.28.
- Bekapcsolódás az OH, MNB által meghirdetett országos vetélkedőkbe pénzügyi vetélkedő, „Trianon-100”
- Nyelvvizsgára való felkészítés: A 2019. szeptemberétől a 12.B osztály 9 tanulójával angol középfokú (B2) nyelvvizsgára készültünk Rábóczki Szilvia kolléganő irányításával. A diákokkal célirányosan a Telc nyelvvizsgára készültünk heti négy angol óra keretében. Párhuzamosan készültünk az írásbeli és a szóbeli vizsgára, igyekezve azonos hangsúlyt fektetni mind a négy vizsgarészre. A szóbeli felkészülésben segítségünkre voltak az iskolánkban időnként gyakorló tanítást végző angol anyanyelvű tanárok, akik órákat is tartottak, illetve egyénileg is foglalkoztak a kilenc diákkal.
- A szakmai versenyekre történő felkészítést a kollégák a korábbi verseny feladatok, ill. előző évekről írásbeli dolgozatok megoldásával, a tananyag tartalom átnézésével, értelmezésével segítették. Közösen megbeszélték a nehezebben értelmezhető/érthető hangsúlyosabb tananyag részeket. Az előválogatóba bejutott tanulóval a gyakorlati feladatokból és a szóbeli tételekből is hasonlóan történt e felkészítés. Szakmai vizsgára történő felkészítés a szaktanárok segítségével - tananyagok rendszerezésével, tételek értelmezésével - bő vázlatok -készítésével, korábbi évek írásbeli, gyakorlati feladatainak gyakorlásával történik; próba írásbeli, szóbeli feletek formájában. a tanév szorgalmi időszaka utáni időben elméleti és gyakorlati konzultációkkal segítenek még a szakmai vizsga megkezdése előtt.
6. Makerspace (Digitális Közösségi Alkotóműhely) szerepe a tehetséggondozásban
2019.10.25-én Digitális Közösségi Alkotóműhely nyílt meg az intézményünkben, a GINOP-6.2.3-17-2017-00038 „Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben” elnevezésű projekt keretében. A műhely egy több mint 30 millió forint értékű fejlesztés, fontos szerepe van a pályaorientációban, a lemorzsolódás csökkentésben és a tehetséggondozásban is. A hagyományos és modern megmunkáló eszközök, valamint a digitális technológiák ötvözését zászlóra tűző Makerspace mozgalom elhozta a fizikai alkotás reneszánszát, amelynek színtere a Digitális Közösségi Alkotóműhely. A modern gépekkel és digitális eszközökkel felszerelt alkotóműhely akkor képes a fiatalok számára motivációt, érdeklődést adni, alkotásra ösztönözni, ha olyan a digitális alkotópedagógiára épülő programok valósulnak meg bennük, amelyek a játékból munkát teremtenek és a cselekedve tanulás módszerével fejlesztik az alkotó gondolkodást, amely a pályaorientációt, a szakma iránti elkötelezettséget is erősíti és a tehetséggondozást az esetleges továbbtanulást is támogatja.
A DKA-ban a 2019/2020-as tanévben egy tehetséggondozó szakkör valósult meg:
- Alkalmazásfejlesztés és 3D nyomtatás okostelefonon tehetséggondozó szakkör hetente 1 alkalom 3 órában (résztvevők száma 8 fő)
- A mobileszközök programozása és a 3D nyomtatás az a terület, amelyet az informatika tantervek változásai még nem tudtak lekövetni, viszont egy tehetséges diák látványosan ki tudja bontakoztatni tehetségét ezeken a rohamosan fejlődő területeken. A foglakozásokra a tevékenység-központú tanulásszervezés kiscsoportos formái voltak jellemzők, és a tapasztalati, a saját élményű tanulás módszerei, a munkáltatás, problémamegoldás és a szemléltetés.
- A pármunkának köszönhetően az interperszonális tehetségterület erősödött, a programozással történő problémamegoldás a logikai-matematikai képességeket fejlesztette, a tehetséges fiatalok erős oldalként. A kész munkák egymásnak történő bemutatásával a tanulók prezentációs, kommunikációs képességei fejlődtek leginkább.
- A program során személyre szabhatták telefonjukat egyedi felületek kialakításával, amely a tanulók kreativitásának, vizuális készségeinek fejlesztését eredményezte. A 3D tervezés, nyomtatás a vizuális-térbeli tehetségterületet fejlesztette.
A fenntarthatóság érdekében elkészítettük a közösségfejlesztés iskolai folyamatszabályozását.
FOLYAMATLEÍRÁS 6.
Folyamat neve: Közösségfejlesztés, közösségformálás
Folyamat célja:
- Tanulóinkban a közösségtudat kialakítása különböző közösségi programokon keresztül.
- Javuljon a tanulók kapcsolatteremtő, kommunikációs és szociális képessége.
- A programokban való részvétel fejlessze az együttműködési készséget, toleranciát és az összetartozás érzését.
Elvárt eredmény:
- A programok kialakítása során törekedjünk arra, hogy a tanulók megismerkedjenek minél több alternatív szabadidős tevékenységgel, melyeket beépíthetnek saját életvitelükben a minőségi szórakozás jegyében.
- A szervezendő programok legyenek biztosítékai annak, hogy tanulóink jól érzik magukat az intézményben, kötődnek az iskolához, ezáltal szívesen ajánlják másoknak is.
- A tanulók legalább 80 %-a aktívan vegyen részt a programokon.
- Pozitív irányú attitűd változást tapasztalunk az iskola iránt. (Visszacsatolás: partneri igény-és elégedettségmérés alkalmával)
Ssz. | Tevékenységek | Felelős | Közreműködő | Felhasznált erőforrások | Módszer | Határidő /időtartam/ | Bemenő (felhasznált) dokumentum/adat | Keletkező dokumentum | Ellenőrzés, értékelés |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | „Startnap” | osztályfőnöki mk. vezető(k) | osztályfőnökök, oktatók, tanulók | fénymásoló, fénymásoló papír, technikai háttéreszközök, emberi erőforrás | iskolai akció, játék, osztály (csoportmunka) | 1. tanítási nap | programterv, forgatókönyv | tesztlapok, fényképek (fotó, videó) | igh. |
2. | Beszoktató hét | osztályfőnöki mk. vezető(k) | osztályfőnökök, oktatók, tanulók | fénymásoló, fénymásoló papír, technikai háttéreszközök, emberi erőforrás | iskolai akció, játékok, tájékoztatók, osztály (csoportmunka) | 1. hét | programterv, forgatókönyv, házirend | tesztlapok, fényképek (fotó, videó) | igh. |
3. | Részvétel a Szekszárdi Szüreti Napok alkalmából szervezett szüreti felvonuláson | osztályfőnöki mk. vezető(k), DÖK patronáló | érintett osztályfőnökök, oktatók, tanulók | technikai háttéreszközök, emberi erőforrás | - | szeptember 2. hétvégéje | felvonulás forgatókönyve | fényképek (fotó, videó) | ig. |
4. | Valamilyen avató (szecska, gólya, rigó, csibe…) | DÖK patronáló | érintett osztályfőnökök, oktatók, tanulók, DÖK | technikai háttéreszközök, pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások | csoportmunka, játék, sorverseny | szervezés szerint: szeptember vége-október eleje | tájékoztató, forgatókönyv, facebook hirdetés | oklevél, igazolás, fényképek (fotó, videó) | igh. |
5. | Halloween (halloweeni tökfaragás) | DÖK patronáló | oktatók, tanulók, DÖK, iskolai szociális munkás | technikai háttéreszközök, pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások | iskolai akció, játék, egyéni- és csoportmunka, kiállítás | őszi szünet előtti nap | tájékoztatók (pl.: figyelemfelkeltő plakátok) | fényképek (fotó, videó) | igh. |
6. | Mikulás | DÖK patronáló | oktatók, tanulók, DÖK, (+Télapó) | technikai háttéreszközök, pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások (szaloncukor, jelmezek) | iskolai akció | december elején (Miklós naphoz legközelebbi tanítási nap) | órarendek | fényképek (fotó, videó) | igh. |
7. | Adventi készülődés (adománygyűjtés és adományozás a szekszárdi kutyamenhely és a szekszárdi gyermekotthon javára) | DÖK patronáló | oktatók, tanulók, DÖK | technikai háttéreszközök, pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások | iskolai akció | december hónap folyamán | diákok által előzetesen elkészített szendvicsek, sütemények bevétele | adományok (kutyatáp, gyermekjátékok), fényképek (fotó, videó) | igh. |
8. | Christmas party | idegen nyelvi munkaközösség-vezető | oktatók, tanulók (esetlegesen angliai „kistanárok”) | technikai háttéreszközök, pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások | csoportmunka, kézműves foglalkozás | december (havi naptár szerint) | tájékoztatók (pl.: figyelemfelkeltő plakátok, tanórai hirdetés) | fényképek (fotó, videó) | igh. |
9. | Valentin (Valentin napi kézműveskedés) | DÖK patronáló | oktatók, tanulók, DÖK, iskolai szociális munkás | technikai háttéreszközök, pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások | iskolai akció | február (Valentin névnapot megelőző tanítási nap) | tájékoztatók (pl.: figyelemfelkeltő plakátok, tanórai hirdetés) | fényképek (fotó, videó) | igh. |
10. | Farsang (farsangi jelmezkészítés) | DÖK patronáló | oktatók, tanulók, DÖK, iskolai szociális munkás | technikai háttéreszközök, pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások | iskolai akció | február (havi naptár szerint) | tájékoztatók (pl.: figyelemfelkeltő plakátok, tanórai hirdetés) | fényképek (fotó, videó) | igh. |
11. | Projekthetek (fenntarthatósági, digitális, pénzügyi) | érintett munkaközösség-vezetők | oktatók, tanulók, meghívott, felkért előadók, vendégek | technikai háttéreszközök, pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások | tanórai és tanórán kívüli tevékenységek (vetélkedő, előadás, bemutató, rajzpályázat) | március-április (tanév rendjéről szóló rendelet szerint) | tájékoztatók (pl.: figyelemfelkeltő plakátok, tanórai hirdetés) | fényképek (fotó, videó) | igh. |
12. | Diáknap | DÖK patronáló | osztályfőnökök, oktatók, tanulók, DÖK, meghívott előadók, vendégek | technikai háttéreszközök, emberi erőforrások (segítők, közreműködők), pénzügyi erőforrások | iskolai akció, játék, vetélkedő | áprilisban, szervezés szerint egy tanítás nélküli munkanapon | tájékoztató, forgatókönyv, plakát | fényképek (fotó, videó) | igh. |
13. | Társasjáték, táblajáték délutánok, esték (kollégiumok bevonásával) | iskolai könyvtáros, kollégiumi munkaközösség-vezető | oktatók, tanulók, iskolai szociális munkás | technikai háttéreszközök, pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások (társas- és táblajátékok) | közös, „társas” játék | egy tanévben öt-hat délután/este az előzetes hirdetés szerint | tájékoztatók (pl.: figyelemfelkeltő plakátok) | fényképek (fotó, videó) | igh. |
14. | Színházlátogatás, mozilátogatás | programot meghirdető osztályfőnök, oktató | tanulók, segítő kísérők (oktatók) | pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások (színházbérletek) | közös, csoportos színház és mozilátogatás | egy tanévben két-három délután/este az előzetes hirdetés szerint | műsorfüzet | fényképek (fotó, videó) | igh. |
15. | Osztálykirándulások | osztályfőnök | tanulók, osztályfőnök, segítő kísérők (oktatók) | pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások | kirándulás, városnézés, szabadidős programok | tavaszi időszakban, szervezés szerint | tájékoztatók, szülői nyilatkozat, programterv | fényképek (fotó, videó), utaslista, számlák, programfüzetek | ig. |
16. | Tematikus kirándulások (üzemlátogatás, laktanyalátogatás, múzeumlátogatás, kiállításlátogatás, sportrendezvények, mérkőzések stb.) | programot meghirdető osztályfőnök, oktató | tanulók, segítő kísérők (oktatók) | pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások (bérletek) | közös, csoportos kirándulás | őszi-téli-tavaszi időszakban, szervezés szerint | tájékoztatók, szülői nyilatkozat, programterv | fényképek (fotó, videó), utaslista, számlák, programfüzetek | ig. |
17. | Gyalogos és kerékpáros kirándulások, túrák | programot meghirdető osztályfőnök, oktató | tanulók, segítő kísérők (oktatók) | pénzügyi erőforrás,emberi erőforrások (üzemképes kerékpárok) | közös, csoportos túra, kirándulás | őszi-téli-tavaszi időszakban, szervezés szerint | tájékoztatók, szülői nyilatkozat, programterv | fényképek (fotó, videó) | igh. |
18. | Tematikus sportprogramok (sportnap, kihívás napja, strand, uszoda, jégpálya stb.) | programot meghirdető osztályfőnök, oktató | tanulók, segítő kísérők (oktatók) | pénzügyi erőforrás, emberi erőforrások | közös, csoportos sportolás | őszi-téli-tavaszi időszakban, szervezés szerint | tájékoztatók, szülői nyilatkozat, programterv | fényképek (fotó, videó) | igh. |