Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben
Projekt azonosító száma: GINOP 6.2.3-17-2017-00038
Kedvezményezett neve: Tolna Megyei Szakképzési Centrum
Projekt megvalósítás időszaka: 2018. január 1 – 2021. június 30.
Szerződött támogatási összeg: 550 Millió Ft
Támogatás mértéke: 100%
Drogprevenciós, egészség-megőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító tevékenységek beszámoló
Az alacsony tanulói teljesítmény és a végzettség nélküli iskolaelhagyás jelensége szoros összefüggést mutat a gyermekek társadalmi helyzetével (minél szegényebb egy gyermek, annál kisebb eséllyel tudja befejezni az iskolai tanulmányait), illetve ezen keresztül a területi jellemzőkkel.
„Az Európai Bizottság 2010-ben készült, a korai iskolaelhagyás mérséklését célzó dokumentuma alapján azok a fiatalok válnak jóval nagyobb eséllyel a rendszer elhagyóivá, akik
- szegény, szociálisan hátrányos helyzetű, alacsony iskolázottságú családi háttérrel rendelkeznek;
- hátrányos helyzetű kisebbségekhez tartoznak (roma származás);
- a sérülékenyebb csoportokba tartozók, így az állami gondozottak, tinédzser korban szülővé válók, a sajátos nevelési igényű fiatalok;
- családtagjaikról kell anyagi vagy más értelemben gondoskodniuk;
- alig kötődnek az iskolához – pl. iskolakerülők, bomlasztó magatartásúak, magántanulóvá váltak;
- nincsenek iskolai sikereik, évismétlők.
A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése GINOP-6.2.3-17 Felhívás értelmében a választható, önállóan nem támogatható tevékenységek között a) pontban megjelent a:
- A szakmai megvalósítást támogató egyéb tevékenységek, melyek közül legalább két tevékenység kötelezően megvalósítandó. Ezen belül ae) pontban nevesítésre került:
- drogprevenciós, egészség-megőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító tevékenységek
A megvalósítás során az alábbi alapelveket, célkitűzéseket vettük figyelembe:
- Személyekhez igazodó, személyközpontú, az egyéni fejlesztést rendszer-szerűen kezelő pedagógiai gyakorlat kialakítása és annak fenntartását szolgáló szakmai támogató rendszer működtetése.
- Ágazatközi (pl. szociális, egészségügyi, ifjúsági, nonprofit) együttműködések és partnerség kialakítása a hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása érdekében.
Megjegyzés:
A kidolgozott és bemutatott szabályozásban figyelembe vettük a 2019/2020. tanévben a kilencedik évfolyam osztályaiban - az iskolai szociális munkás, továbbá a védőnő támogatásával - az érintett osztályfőnökök által feldolgozott témák tapasztalatait.