Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. április
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Összes esemény ›

Főoldal / Pályázatok / GINOP 6.2.3-17-2017-00038 / Fejlesztési területek / 5. Pályaorientáció, életút-építés munkacsoport

Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben

Projekt azonosító száma: GINOP 6.2.3-17-2017-00038

Kedvezményezett neve: Tolna Megyei Szakképzési Centrum

Projekt megvalósítás időszaka: 2018. január 1 – 2021. június 30.

Szerződött támogatási összeg: 550 Millió  Ft

Támogatás mértéke: 100%

5. Pályaorientáció, életút - építés munkacsoport beszámoló

Készítette: Matteszné Szőts Teréz

Az alábbi tevékenységeket valósítottuk meg a tanév során:

1. Pályaorientáció, a továbbtanulást támogató szakmaválasztás
A tanév során két nyílt nap megszervezésére és lebonyolítására került sor, melyen nemcsak a saját intézményünk végzős diákjai vettek részt, hanem külső iskolák tanulói is. Bemutatásra kerültek a gyakorlati képzőhelyek is, melyekkel szoros együttműködésben dolgozunk, így kölcsönös visszacsatolás és kommunikáció révén növeljük a hatékony tanulást és munkavégzést. Tájékoztatót tartott szakmai partnerünk, az Iparkamara is, akik a gyakorlati helyek felügyelete mellett az átjárhatóság támogatását és biztosítását szolgálják.

2. Pályakorrekció (második esélyt teremtő tevékenységek)
A tevékenység során elsősorban a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulóknak nyújtottunk tanácsadást a téves szakmafelismerésben. Iránymutatások és lehetőségek lettek bemutatva nekik, valamint közös beszélgetésekkel feltártuk, hogy melyik szakirány lenne megfelelő számára.

3. Tudatos szakmai életpálya-építés
Fontosnak tartottuk bemutatni a hiányszakmákat, hiszen így olyan képzésben tanulhatnak a diákok, ahol a szakmai gyakorlat után már közvetlenül a munkaerőpiacra léphetnek. A hiányszakmák sok potenciállal és kiaknázatlan lehetőségekkel járnak (például ösztöndíjak).

4. A motiváció növelése a szakképesítés megszerzéséhez
Az intézménybe látogató diákoknak nyílt órákat tartottunk, ahol nemcsak az órákba pillanthattak be, hanem kipróbálhatták a gépeket, eszközöket, így még közelebb kerülhettek a hozzájuk illő szakmához. Tovább segítette a motiváció növelését, illetve a választás egyszerűségét a DKA (digitális alkotó műhely), ahol modern berendezések és digitális eszközök támogatásával szerezhettek tapasztalatot.

Összességében a munkacsoport tanév alatt nyújtott eredménye sikeresnek mondható, hiszen rengeteg diáknak sikerült tanácsadást és segítséget adni a szakmaválasztás, valamint a pályakorrekció kapcsán. Az intézményt a nyílt napok alkalmával meglátogató tanulók számára sikeres és példamutató pályautakat tudtunk bemutatni, ezzel is növelve motivációjukat a tanulás és életpályaépítés kapcsán. A gyakorlati helyek és az ott megszerzett tudás segítségével a mi intézményeinkben szakmát tanuló diákok eredményesen képesek helyt állni a munkaerőpiacon, támogatásunkat pedig folyamatosan biztosítjuk számukra, hiszen az első sikeres szakma megszerzése után is szívesen visszavárjuk őket felnőttképzéseink egyre bővülő kínálatával.

Digitális oktatás
A digitális oktatás során a kapcsolattartásra jól használhatók a közösségi oldalak is, ezek közül is leginkább a Facebook. Iskolánkban a Facebook-csoportok létrehozásának és működtetésének már komoly hagyománya és gyakorlata van, az eddigiekben azonban elsősorban a kapcsolattartásra, fényképek és más dokumentumok – köztük iskolai feladatok, feladatlapok – megosztására is használták a pedagógus kollégák és tanítványaik. Komoly előnye, hogy szinte minden iskolás tanuló rendelkezik Facebook-profillal, így a felület kezelését, a dokumentumok megosztásának technikáját, a csoportok létrehozásában rejlő lehetőségeket a tanulók döntő többsége jól ismeri. A tanulók kérdéseket tehetnek fel a felületen a pályaorientációval, továbbtanulással kapcsolatban. Ha a pedagógus üzenetet küld a csoportba, akkor az oda tartozó minden tanítványunk mobiltelefonjára azonnal jelzés érkezik az üzenet, feladat megjelenéséről. Előnyös adottsága a Facebooknak az üzenőfal, amelyen jól követhetők a csoport tevékenységével kapcsolatos események.

A fenntarthatóság érdekében elkészítettük a pályaorientáció iskolai folyamatszabályozását.

FOLYAMATLEÍRÁS 5.

Folyamat neve: Pályaorientáció, életút-építés, átmenet segítése – átvezetési program

Folyamat célja:

Elvárt eredmény:

Ssz. Tevékenységek Felelős Közreműködő Felhasznált erőforrások Módszer Határidő /időtartam/ Bemenő (felhasznált) dokumentum/adat Keletkező dokumentum Ellenőrzés, értékelés
1. Beiratkozás igh. osztályfőnök, kollégiumi nevelő tanár, iskolai szociális munkás, DÖK tag beiratkozási lap, tanévkezdési segédlet a tanulónak személyes megjelenés az iskolában; találkozás a leendő osztályfőnökkel és a csoportvezető tanárral június vége, (beiratkozás napja a tanév rendjében szabályozott) beiratkozási lap; tanévkezdési segédlet a tanulónak kitöltött beiratkozási lap ig.
2. Beszoktatási hét megszervezése, lebonyolítása 9. évfolyamos osztályfőnökök oktatók, kollégiumi nevelők, tanulók, iskolai könyvtáros, iskolai szociális munkás, iskolai pszichológus számítógép, a programokhoz szükséges anyagok, Esetenként belépők, személyszállítási eszköz (busz) projekthét, ahol előtérbe kerül a választott szakma bemutatása, megismerése; az iskolai szokásrendszer bemutatása szeptember első hete; a beszoktatási hét programja; a program költségterve számlák; aláírt jelenléti ívek; szakmai beszámoló; fényképek igh.
3. Tanulói motiváció mérése 9. évfolyamos osztályfőnökök tanulók, kollégiumi nevelők kérdőív; számítógép kérdőíves felmérés szeptember első-második hete motivációs kérdőív kiértékelt tanulói kérdőív; osztály - csoportszintű összesített elemzés igh.
4. Tanulási stílus felmérése 9. évfolyamos osztályfőnökök tanulók, kollégiumi nevelők, oktatók kérdőív; számítógép tanulási stílust feltérképező kérdőívek kitöltése és kiértékelése közösen, ha szükséges egyénileg szeptember első-második hete tanulási stílust feltérképező kérdőívek egyéni tanulási stílus meghatározása papír alapon igh.
5. Oktatók, motivációik, elvárásaik megismerése - pályatükör munkaközösség-vezetők tanulók, oktatók idő szakmai oktatók bemutatkozása „Miért ezt a szakmát választottam? Milyen célok vezéreltek?” tanév első szakmai tanórája szakmák leírása tanulói célok megfogalmazása igh.
6. Szakmák bemutatása – a szakképzettség megszerzése utáni elhelyezkedési lehetőségek bemutatása munkaközösség-vezetők tanulók, oktatók idő gyakorlati helyeken, üzemlátogatások, pályaszocializációs foglalkozások a tanév első hónapja egyszerűsített szakma leírások tanulói „jegyzőkönyv” igh.
7. Az általános iskolai tananyag ismétlése, összefoglalása munkaközösség-vezetők tanulók, oktatók idő közösen elvégzett feladatok, kooperatív tanítási technikával a tantárgyhoz kapcsolódó általános iskolai anyag átismétlése a tanév első 2 -3 hete általános iskolai kerettantervek tanulói jegyzetek a füzetben igh.
8. Első szülői értekezletek igh. IKSZ koordinátor, osztályfőnökök, iskolai szociális munkás idő szülők közvetlen tájékoztatása az iskolai szabályok és eljárásrendek gyakorlatáról tanév első hónapja (szeptember közepe) foglalkozás tervek, házirend, IKSZ eljárásrend szülői jelenléti és tudomásul vételi ívek ig.
9. Énkép erősítése, önbizalom fejlesztése, önismeret fejlesztése 9. évfolyamos osztályfőnökök tanulók, oktatók, iskola pszichológus, iskolai szociális munkás idő a tanítás folyamatában a diákok helyes válaszait és pozitív megnyilvánulásait kell értékelni egész tanévben önismereti kérdőívek diákok egyéni értékelő lapja igh.
  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva