Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben
Projekt azonosító száma: GINOP 6.2.3-17-2017-00038
Kedvezményezett neve: Tolna Megyei Szakképzési Centrum
Projekt megvalósítás időszaka: 2018. január 1 – 2021. június 30.
Szerződött támogatási összeg: 550 Millió Ft
Támogatás mértéke: 100%
5. Pályaorientáció, életút - építés munkacsoport beszámoló
Készítette: Matteszné Szőts Teréz
Az alábbi tevékenységeket valósítottuk meg a tanév során:
1. Pályaorientáció, a továbbtanulást támogató szakmaválasztás
A tanév során két nyílt nap megszervezésére és lebonyolítására került sor, melyen nemcsak a saját intézményünk végzős diákjai vettek részt, hanem külső iskolák tanulói is. Bemutatásra kerültek a gyakorlati képzőhelyek is, melyekkel szoros együttműködésben dolgozunk, így kölcsönös visszacsatolás és kommunikáció révén növeljük a hatékony tanulást és munkavégzést. Tájékoztatót tartott szakmai partnerünk, az Iparkamara is, akik a gyakorlati helyek felügyelete mellett az átjárhatóság támogatását és biztosítását szolgálják.
2. Pályakorrekció (második esélyt teremtő tevékenységek)
A tevékenység során elsősorban a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulóknak nyújtottunk tanácsadást a téves szakmafelismerésben. Iránymutatások és lehetőségek lettek bemutatva nekik, valamint közös beszélgetésekkel feltártuk, hogy melyik szakirány lenne megfelelő számára.
3. Tudatos szakmai életpálya-építés
Fontosnak tartottuk bemutatni a hiányszakmákat, hiszen így olyan képzésben tanulhatnak a diákok, ahol a szakmai gyakorlat után már közvetlenül a munkaerőpiacra léphetnek. A hiányszakmák sok potenciállal és kiaknázatlan lehetőségekkel járnak (például ösztöndíjak).
4. A motiváció növelése a szakképesítés megszerzéséhez
Az intézménybe látogató diákoknak nyílt órákat tartottunk, ahol nemcsak az órákba pillanthattak be, hanem kipróbálhatták a gépeket, eszközöket, így még közelebb kerülhettek a hozzájuk illő szakmához. Tovább segítette a motiváció növelését, illetve a választás egyszerűségét a DKA (digitális alkotó műhely), ahol modern berendezések és digitális eszközök támogatásával szerezhettek tapasztalatot.
Összességében a munkacsoport tanév alatt nyújtott eredménye sikeresnek mondható, hiszen rengeteg diáknak sikerült tanácsadást és segítséget adni a szakmaválasztás, valamint a pályakorrekció kapcsán. Az intézményt a nyílt napok alkalmával meglátogató tanulók számára sikeres és példamutató pályautakat tudtunk bemutatni, ezzel is növelve motivációjukat a tanulás és életpályaépítés kapcsán. A gyakorlati helyek és az ott megszerzett tudás segítségével a mi intézményeinkben szakmát tanuló diákok eredményesen képesek helyt állni a munkaerőpiacon, támogatásunkat pedig folyamatosan biztosítjuk számukra, hiszen az első sikeres szakma megszerzése után is szívesen visszavárjuk őket felnőttképzéseink egyre bővülő kínálatával.
Digitális oktatás
A digitális oktatás során a kapcsolattartásra jól használhatók a közösségi oldalak is, ezek közül is leginkább a Facebook. Iskolánkban a Facebook-csoportok létrehozásának és működtetésének már komoly hagyománya és gyakorlata van, az eddigiekben azonban elsősorban a kapcsolattartásra, fényképek és más dokumentumok – köztük iskolai feladatok, feladatlapok – megosztására is használták a pedagógus kollégák és tanítványaik. Komoly előnye, hogy szinte minden iskolás tanuló rendelkezik Facebook-profillal, így a felület kezelését, a dokumentumok megosztásának technikáját, a csoportok létrehozásában rejlő lehetőségeket a tanulók döntő többsége jól ismeri. A tanulók kérdéseket tehetnek fel a felületen a pályaorientációval, továbbtanulással kapcsolatban. Ha a pedagógus üzenetet küld a csoportba, akkor az oda tartozó minden tanítványunk mobiltelefonjára azonnal jelzés érkezik az üzenet, feladat megjelenéséről. Előnyös adottsága a Facebooknak az üzenőfal, amelyen jól követhetők a csoport tevékenységével kapcsolatos események.
A fenntarthatóság érdekében elkészítettük a pályaorientáció iskolai folyamatszabályozását.
FOLYAMATLEÍRÁS 5.
Folyamat neve: Pályaorientáció, életút-építés, átmenet segítése – átvezetési program
Folyamat célja:
- A hozzánk beiratkozó diákoknak megkönnyítsük a középiskolai életbe az iskolánk „légkörébe” való beilleszkedést.
- Könnyebben és bizalommal tudjanak kapcsolatot teremteni oktatóikkal, nevelőikkel és társaikkal.
- Ismerjék meg a középiskolában alkalmazható hatékony tanulási stílusokat, módszereket.
- Sikeres szakmaszocializáció. (Adott szakma gyakorlásához szükséges szakmai ismeretek, képességek, készségek és egyéb személyes tulajdonságok elsajátításának folyamata.)
Elvárt eredmény:
- Valamennyi diák ismerje meg és tudja önmagára vonatkoztatva értelmezni az iskolai házirendet.
- Legyenek tisztában, ismerjék meg az iskolában, kollégiumban elvárt viselkedési módokat.
- Az osztályfőnök és a kollégiumi nevelőtanár megismeri az osztályába/csoportjába tartozó tanulók motivációs attitűdjét, családi háttérkörülményeit, az eredményes tanulás beavatkozási pontjait.
- Növekedjen tanulás iránti fogékonyságuk és eredményes szakmaszerzési motivációjuk.
Ssz. | Tevékenységek | Felelős | Közreműködő | Felhasznált erőforrások | Módszer | Határidő /időtartam/ | Bemenő (felhasznált) dokumentum/adat | Keletkező dokumentum | Ellenőrzés, értékelés |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Beiratkozás | igh. | osztályfőnök, kollégiumi nevelő tanár, iskolai szociális munkás, DÖK tag | beiratkozási lap, tanévkezdési segédlet a tanulónak | személyes megjelenés az iskolában; találkozás a leendő osztályfőnökkel és a csoportvezető tanárral | június vége, (beiratkozás napja a tanév rendjében szabályozott) | beiratkozási lap; tanévkezdési segédlet a tanulónak | kitöltött beiratkozási lap | ig. |
2. | Beszoktatási hét megszervezése, lebonyolítása | 9. évfolyamos osztályfőnökök | oktatók, kollégiumi nevelők, tanulók, iskolai könyvtáros, iskolai szociális munkás, iskolai pszichológus | számítógép, a programokhoz szükséges anyagok, Esetenként belépők, személyszállítási eszköz (busz) | projekthét, ahol előtérbe kerül a választott szakma bemutatása, megismerése; az iskolai szokásrendszer bemutatása | szeptember első hete; | a beszoktatási hét programja; a program költségterve | számlák; aláírt jelenléti ívek; szakmai beszámoló; fényképek | igh. |
3. | Tanulói motiváció mérése | 9. évfolyamos osztályfőnökök | tanulók, kollégiumi nevelők | kérdőív; számítógép | kérdőíves felmérés | szeptember első-második hete | motivációs kérdőív | kiértékelt tanulói kérdőív; osztály - csoportszintű összesített elemzés | igh. |
4. | Tanulási stílus felmérése | 9. évfolyamos osztályfőnökök | tanulók, kollégiumi nevelők, oktatók | kérdőív; számítógép | tanulási stílust feltérképező kérdőívek kitöltése és kiértékelése közösen, ha szükséges egyénileg | szeptember első-második hete | tanulási stílust feltérképező kérdőívek | egyéni tanulási stílus meghatározása papír alapon | igh. |
5. | Oktatók, motivációik, elvárásaik megismerése - pályatükör | munkaközösség-vezetők | tanulók, oktatók | idő | szakmai oktatók bemutatkozása „Miért ezt a szakmát választottam? Milyen célok vezéreltek?” | tanév első szakmai tanórája | szakmák leírása | tanulói célok megfogalmazása | igh. |
6. | Szakmák bemutatása – a szakképzettség megszerzése utáni elhelyezkedési lehetőségek bemutatása | munkaközösség-vezetők | tanulók, oktatók | idő | gyakorlati helyeken, üzemlátogatások, pályaszocializációs foglalkozások | a tanév első hónapja | egyszerűsített szakma leírások | tanulói „jegyzőkönyv” | igh. |
7. | Az általános iskolai tananyag ismétlése, összefoglalása | munkaközösség-vezetők | tanulók, oktatók | idő | közösen elvégzett feladatok, kooperatív tanítási technikával a tantárgyhoz kapcsolódó általános iskolai anyag átismétlése | a tanév első 2 -3 hete | általános iskolai kerettantervek | tanulói jegyzetek a füzetben | igh. |
8. | Első szülői értekezletek | igh. | IKSZ koordinátor, osztályfőnökök, iskolai szociális munkás | idő | szülők közvetlen tájékoztatása az iskolai szabályok és eljárásrendek gyakorlatáról | tanév első hónapja (szeptember közepe) | foglalkozás tervek, házirend, IKSZ eljárásrend | szülői jelenléti és tudomásul vételi ívek | ig. |
9. | Énkép erősítése, önbizalom fejlesztése, önismeret fejlesztése | 9. évfolyamos osztályfőnökök | tanulók, oktatók, iskola pszichológus, iskolai szociális munkás | idő | a tanítás folyamatában a diákok helyes válaszait és pozitív megnyilvánulásait kell értékelni | egész tanévben | önismereti kérdőívek | diákok egyéni értékelő lapja | igh. |